Boka möte

Konsumenten är framtidens makthavare

Konsumenten är den nya makthavaren

Alla företag vill nå kunder från den nya generationen. Den framtida konsumenten kallas nu för den nya makthavaren. Futurewise är sedan 2008 en etablerad aktör inom trendspaning och omvärldsanalys. Med brinnande engagemang håller företaget inspirerande trendföredrag och tankeväckande framtidsworkshops och tar fram proffsiga omvärldsrapporter liksom provocerande framtidsscenarier. I ett av deras nyhetsbrev med tema: ”Framtidens konsument” skriver Peter Siljerud om den nya makthavaren:

”Konsumenten har blivit den nya makthavaren. I alla former av säljsammanhang har försäljarna tidigare haft ett informationsövertag. De har vetat om en produkts egentliga värde och kvalitet likväl som konkurrenternas priser”.

Den nya makthavaren

Den nya makthavaren

Denna informationsasymmetri är tack vare internet till stor del bruten. Konsumenterna kan nu jämföra erbjudanden, läsa recensioner och bilda sig en egen uppfattning om vad som är det bästa köpet. De är många gånger pålästa och beväpnade till tänderna med argument. Alla kanske inte läser på om tvättmedlet de ska handla, men när det kommer till dyrare produkter som platt-TV och tvättmaskiner så är läget helt annorlunda. Situationen blir snarast den omvända mot tidigare – informationsövertaget är allt oftare i konsumentens favör.

Är ditt företag redo att möta framtidens konsumenter?

Konsumenterna blir därmed mer professionella och försöker inte sällan pressa priset i butik med hänvisning till billigare alternativ. Möjligheten finns alltid att rösta med fötterna och gå till en annan butik om priset inte passar. Om de ens bemödar sig att ta sig dit. Lika troligt är de att de tar fram mobilen och gör en prisjämförelse och beställer direkt på nätet.

Aktuellt