Förbättra er lönsamhet – En guide för tjänsteföretag

Idag är mer än åtta av tio nystartade företag i Sverige tjänsteföretag. Denna tillväxt skapar hård konkurrens och innebär nya utmaningar för etablerade företag inom tjänstesektorn.

Lönsamhet – Vilka 4 faktorer påverkar lönsamheten negativt?

  1. DÅLIG START
    • Problem i prissättning och försäljning
    • För många administrativa roller i förhållande till debiterbara
    • Onödiga kostnader och utfört arbete utan debitering
    • Avsaknad av produktifiering och arbetsprocesser
  2. DÅLIG AVSLUTNING
    • Manuell fakturering – kan leda till misstag och tar lång tid
    • Debiterbara timmar, fakturerbara utgifter och fasta avgifter saknas
  3. TRÖTTNAR PÅ VÄGEN
    • Låg beläggningsgrad
    • Utspridd och felaktig information tar upp mycket tid
    • Otillräcklig kontroll av projekt-kostnader och arbetstimmar
    • Felprioriteringar och dålig fördelning av uppgifter
  4. INGEN LEDNING
    • Kund- och projektlönsamhet följs inte upp
    • De anställdas effektivitet och faktureringsgrad följs inte upp
    • Långsamma reaktioner på föränd-ringar och problem i projekten
    • Avsaknad av helhetsbild, från försäljning till fakturering

Läs mer om hur du förbättrar din lönsamhet genom att ladda ner guiden nedan.

Guide - Förbättra er lönsamhet

Projekt för att förbättra företagets lönsamhet genomförs ofta för att generera snabba vinster och långsiktig konkurrenskraft. Det är inte ovanligt att företag kan minska kostnaderna med 15-20 procent och öka intäkterna med 10-15 procent. Denna guide riktar sig till dig som arbetar i projektform och debiterar per timme.

Högar av mynt med blomma ovanpå som symboliserar tillväxt