utveckla-ekonomiavdelning

Utveckla er ekonomiavdelning med ny innovation

Okategoriserade

Förändra rutinerna på ekonomiavdelningen

Rutiner som fungerar är svåra att utveckla, men kan även skapa hinder för innovation. Av erfarenhet så är det enkelt för en ekonomiavdelning att fortsätta använda manuella rutiner och teknologi, att förlita sig på redan fungerande arbetsmetoder. Eventuella innovationer har genomförts via appar för reseräkningar, tidredovisning eller kanske projektrapportering. Men att arbeta med bokslut och rapporter, faktureringsflöden mm är oftare kvar i äldre arbetsmetoder. Ibland på grund av att systemen man arbetar i ej ger automatiseringsmöjligheter, eller så är det ren motvilja eller tidsbrist för att förändra.

Finns viljan hos dagens ekonomichefer att förändra? Studier visar att det absolut är så, trots det så är det inte på ekonomiavdelningen som innovationen sker. I en engelsk undersökning, FSN’s Innovation in the Finance Function Survey 2018 fann man att 88% av CFOs säger att de vill förändra och leda innovativa projekt. Ändå så är det endast 12% av förändringarna som skett där, majoriteten av nya lösningar och rutiner är fokuserat på kundprocesser. Jag tror att vi i Sverige kan ligga lite före i talen men inte så långt därifrån.

Visma.net för tjänsteföretag

Vad kan ett bolag få av ett modernt affärssystem med integrationer.

      Visma.net för tjänsteföretag

      Vad bolagsägare kan utnyttja ett modernt affärsystem till.

Det tar tid att utveckla nya rutiner

Att börja ett förändringsarbete samtidigt som företaget går på högvarv är svårt, där är därmed ofta en bromskloss för innovation. Men det är egentligen fel, och det vet alla om. Perspektivet är kort för man måsta lösa de frågor som ligger i nuet, att se 5-10 år fram i tiden är svårt. Men skälen att komma igång är många, ett är att det finns pengar att spara och tid att tjäna.

Så hur ska man komma igång? Mina tre enkla tips är:

  • Skapa en önskelista, prata med personalen och samla in information. Vilka processer känns svåra eller omständiga, finns det processer som känns som dubbelarbete? Gör en första lista över vad ni skulle vilja förändra.
  • Kontakta några systemleverantörer och börja samla in information om vilka möjligheter du har i din nuvarande IT-miljö och vilka andra möjligheter som marknade erbjuder. Använd din lista som en utgångspunkt, det är lättare för en leverantör att tidigt presentera något som känns relevant och spännande för er.
  • Välj Vismas affärssystem!

I slutändan, att snabbare leverera bokslut och nyckeltal skapar konkurrensfördelar och effektivitet i beslut.

HAR DU EN ELEFANT I RUMMET?

Många företag arbetar ineffektivt med sina affärsprocesser. Är ditt ett av dem? Läs mer om Visma.net och hur du kan effektivisera din verksamhet.

Låt oss prata om det >>>

Läs mer om verktyg du kan integrera med ditt affärssystem >>>

 

/Fredrik Lindblad
Kontakta mig gärna på LinkedIn

 

 

 

Dela nyheten